Dag 1: Lelystad - Mindo

25 juli 2023 - Mindo, Ecuador

Om 5 uur gaat de wekker en gaan we eindelijk beginnen aan onze Ecuador reis. Om 6 uur parkeren we de auto op P3 bij Schiphol, de rugzakken kunnen we afgeven bij de baggage drop-off balie op de parkeerplaats. We zijn direct aan de beurt en om 6.15 zitten we in de bus naar de terminal. We kunnen direct door naar security, de gereserveerde tijdslots hoeven we niet te gebruiken want er is geen wachtrij. Ook bij de paspoortcontrole zijn we snel aan de beurt, kortom het loopt erg voorspoedig. We nemen een lekkere cappucino met een croissantje en gaan vervolgens een beetje rondwandelen, wat winkels bekijken en even naar het Rijksmuseum.

Om half 10 kunnen we aan boord van de Boeing 777-200 die ons naar rechtstreeks naar Quito brengt. Helaas konden we geen stoelen aan het raam selecteren maar zitten we in het midden, op zich geen ramp want we vliegen toch het grootste deel van de ruim 11 uur durende vlucht boven de oceaan. De vlucht verloopt prima, we krijgen drie maaltijden en kijken allemaal meerdere films zodat de tijd redelijk snel gaat. Om 14 uur lokale tijd, 21 uur in Nederland, landen we in Quito.

IMG_8331IMG_8333

Er staat een kleine rij voor de paspoortcontrole maar gelukkig zijn we binnen een half uur bij de bagageband. De rugzakken liggen al op de band dus we kunnen op zoek naar onze taxichauffeur, die we via het hotel geregeld hebben. We pinnen geld en kunnen dan op pad richting Mindo, een rit van ongeveer 2 uur. Het is erg warm in de taxi en ook de stoelen zijn niet echt comfortabel.

Mindo ligt een stuk lager dan Quito dus het is een flink bochtige route bergafwaarts. Tijdens de rit begint het te betrekken en we rijden een tijd door de mist en door de regen. De taxichauffeur weet het hotel niet te vinden maar dankzij Google Maps kan ik met gebrekkig Spaans de juiste route uitleggen. In de stromende regen komen we aan bij Mindo Real, waar we vriendelijk worden ontvangen, en naar ons huisje in het bos worden gebracht.

IMG_8334

We regelen een taxi naar het dorp omdat het nog steeds giet. We eten bij El Chef, op aanraden van het hotel, niet echt het leukste of lekkerste restaurant van dorp. We eten hamburgers, kip en frites en drinken een biertje. Het is gelukkig droog geworden en we lopen over de donkere onverharde weg weg naar ons huisje. We lezen nog een boekje op het terras en genieten van de hangmat. Om 21 uur gaan we lekker naar bed. Morgen kunnen we zien hoe het er hier echt uit ziet.

IMG_8336IMG_8335